Als gezonde onderneming is online vindbaarheid een absolute must. Schrijf en implementeer dus zeker een digitale marketingstrategie om je merk te promoten. Want zo creëer je meer visibiliteit en trek je potentiële klanten aan.
Ben je er na tal van pogingen nog steeds over verbaasd waarom je digitale marketing niet de resultaten oplevert waarop je had gehoopt? Geen paniek, je bent niet de enige! De digitale marketingwereld is spannend en uitdagend, waarbij er voortdurend nieuwe trends en technologieën opduiken. Je zit alvast goed als je jezelf op je achterhoofd hebt gekrabd om erachter te komen waarom je inspanningen niet succesvol zijn.
We geven je graag een aantal bruikbare tips om je te helpen de hiaten in je digitale marketing te ontdekken en op te lossen. Let’s go!
Duik in je data
Data zijn je beste vriend in de wereld van digitale marketing. Om je valkuilen te ontdekken, duik je dus best diep in je analyses. Begin met het onderzoeken van belangrijke statistieken zoals website verkeer, bounce percentages, conversie ratio’s en engagement op je sociale media posts.
Merk je ergens een neerwaartse trend op? Een duidelijk teken dat iets je aandacht nodig heeft. Gebruik je data om vast te stellen waar verbetering aan de orde is. Waar je dus waar je iets moet fiksen.
Begrijp je doelgroep
De behoeften van je doelpubliek kunnen in de loop van de tijd veranderen. Blijf te allen tijde verbonden met je doelgroep. Doe een enquête, meng je in gesprekken op sociale media en houd je reviews in de gaten. Zo kom je veel te weten! Heb je moeite om dit allemaal bij te houden? Huur dan een partij in die je helpt met het bepalen van je digitale strategie. Werk samen met hen een strakke marketingmix uit. Laat de uitvoering en optimalisatie aan hen over.
Door je doelgroep beter te begrijpen, ontdek je de gaten in je huidige strategie en wat je publiek werkelijk zoekt. Werk vervolgens een marketingplan uit op die reële voorkeuren.
Check je content
Content is de kern van je digitale marketingstrategie. Kijk dus kritisch naar je content. Zorg ervoor dat het overkomt bij je doelgroep. Reik waardevolle inzichten en oplossingen aan. Werkt je content niet goed? Dan zit er mogelijk een gap in je contentstrategie.
Overweeg content pillars met trending topics en consistente kwaliteit. Zorg voor sprekende beelden en animatie om je content kracht bij te zetten.
Monitor je social media
Social mediakanalen zijn een krachtig hulpmiddel, maar het is ook heel makkelijk om de bal mis te slaan als je niet strategisch te werk gaat. Check dus je social mediaprofielen om er zeker van te zijn dat ze aansluiten bij de boodschap en het imago van je merk.
Zorg ervoor dat je de juiste platformen gebruikt om je doelgroep te bereiken. Als je bijvoorbeeld meer jonge mensen als publiek hebt, werk dan met video’s op TikTok om meer mensen aan te trekken. Let er ook op of je berichten likes, shares en comments genereren. Is dat niet het geval? Dan is het tijd om je social media aanpak te herbekijken ook daar de gaatjes op te vullen.
Oh, die SEO!
Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie (SEO) is de hoeksteen van digitale marketing. Met een efficiënte SEO-strategie klim je hoger in populaire zoekmachines zoals Google en Bing. Zo ben je beter vindbaar online. Hoe beter je website scoort in de zoekresultaten, des te meer verkeer krijg je ernaartoe!
Doe een SEO-audit om mogelijke hiaten in je zoekwoorden strategie, on-page optimalisatie en backlink profiel te vinden. Pas je SEO-tactiek aan om ervoor te zorgen dat je website de zichtbaarheid krijgt die hij verdient.
Analyseer je mailings
E-mailmarketing blijft een krachtig hulpmiddel om met je klanten in contact te blijven. Zorg ervoor dat je campagnes de gewenste resultaten opleveren. Check dus zeker je regelmatig je aanpak. Optimaliseer je contactlijsten, check je inhoud en maak een mooie lay-out. Met een paar wijzigingen kan je al ver geraken.
Maak je mailings gepersonaliseerd en relevant. Segmenteer je contactlijsten, schrijf onderwerpregels die meteen aanspreken en vooral: schrijf content die je doelgroep de moeite waard vindt om te lezen.
Observeer je concurrenten
Je concurrenten verschaffen waardevolle info over wat wel en niet werkt in je branche. Analyseer ook hun digitale marketingstrategie om de gaten in je eigen aanpak te vullen. Ze blinken misschien uit op gebieden waarmee jij moeite hebt. Leer van hun successen en verfijn zo je eigen strategie. Zo blijf je hen altijd een stapje voor.
Eyes on the ball!
Digitale marketing is een dynamisch vakgebied en up-to-speed blijven is cruciaal. De kans is groot dat je achteropraakt als je nieuwe technologieën en trends links laat liggen. Houd opkomende platformen, tools en technieken in de gaten. Maak er een gewoonte van om elke week iets nieuws uit te proberen, zodat je op de hoogte blijft. Experimenteer met videomarketing, podcasts, ChatGPT en andere innovaties om hiaten voor te blijven.
Wil je samen met ons in je digitale marketing duiken?
King of Spades biedt multi-channel marketing & communicatiediensten aan kleine en middelgrote ondernemingen om jouw merk naar het volgend niveau te tillen. We maken graag kennis!