Een sterke merkstrategie zorgt ervoor dat je je als onderneming van je concurrenten onderscheidt en een duurzame band met je klanten opbouwt. Door consistent te communiceren en te connecteren, vergroot je je loyaliteit en herkenbaarheid. Het ontwikkelen van een effectieve merkstrategie vraagt om diepgaand inzicht in zowel de markt als de behoeften van je doelgroep, en draagt bij aan het langetermijnsucces en de groei van je merk. Wij sommen hieronder graag de acht stappen naar een sterke merkstrategie voor je op.
Stap 1- kernwaarden
De eerste stap bij het opbouwen van je merkstrategie is het bepalen van je kernwaarden. Het gaat hier om overtuigingen die je over je merk hebt en die je acties zullen bepalen.
Kernwaarden zijn de reden waarom je bedrijf bestaat en hebben betrekking op de specifieke problemen die je voor je klanten hoopt op te lossen.
Vaak zijn deze waarden ontstaan bij de oprichting van je onderneming. Het is dan ook vrij onwaarschijnlijk dat ze veel zullen veranderen naarmate je onderneming groeit. Ze vormen het fundamentele anker van je merkstrategie.
Stap 2 - merkpositionering
De volgende stap bij het creëren van een merkstrategie is het bepalen van je positionering. In je merkpositionering beschrijf je je product/dienst en je doelgroep.
Het doel hiervan is om precies te laten zien hoe je product in een bepaalde behoefte van een doelgroep voorziet.
Hoe doet je merk je onderneming lijken?
Wat doet je merk voelen?
Wat doet je product/dienst voor je doelgroep?
Hoe omschrijf je je product/dienst?
Je gebruikt je merkpositionering als hulpmiddel om ervoor te zorgen dat je marketing & communicatie op één lijn liggen met je merkstrategie.
Je gebruikt je merkpositionering om je waardepropositie aan je ideale klanten te communiceren door de kernkenmerken van je merk onder de aandacht te brengen.
Voordat je je merkpositionering opstelt, moet je volgende aspecten van je merk duidelijk in kaart hebben:
Aan wie verkoop je?
Wat bied je hen?
Hoe bied je dit aan?
Hoe verhoudt dit zich tot het huidige marktaanbod?
Stap 3 - klantprofiel
De derde stap om een sterke merkstrategie op te bouwen is het begrijpen van je ideale klantprofiel. Een ideaal klantprofiel is een beschrijving van het type klant dat veel waarde uit jouw product of dienst haalt. Ze zijn het gemakkelijkst te overtuigen om te kopen, hebben het hoogste retentiepercentage en verwijzen ook anderen naar je product. Kortom, het is een beschrijving van toekomstige klanten die de kenmerken hebben van je belangrijkste succesverhalen.
Na een grondig klantprofiel te hebben ontwikkeld, kan je hiermee de waarde die je voor je doelgroep creëert, verduidelijken. Dit helpt je om een merkstrategie op te zetten die als een baken voor nieuwe klanten en inkomsten fungeert.
Stap 4 - merkbelofte
De vierde stap bij het opbouwen van een sterke merkstrategie is het formuleren van een merkbelofte. Een overtuigende merkbelofte combineert je slogan met je USP (unique selling proposition).
Hoe meer je merk z'n belofte nakomt, hoe effectiever je merkstrategie wordt. Omgekeerd, als je niet aan je verwachtingen voldoet, faalt je merkstrategie. Het is dus van cruciaal belang is om een waardevolle merkbelofte te creëren die zowel spannend als realistisch is.
Stap 5 - visuele identiteit
De volgende stap in je merkstrategie is het hebben van een visuele identiteit. Nu je verschillende manieren hebt onderzocht om duidelijkheid te vinden over hoe je waarde creëert voor je klanten, moet je dat nu vertalen naar een klantgerichte communicatie.
Visuele identiteit is de overkoepelende beschrijving van alle zichtbare elementen van je merk. De visuele identiteit omvat alles, van je logo, je fonts en je kleurenpallet, tot je website, je visitekaartje, je sociale media accounts, etc.
Je visuele identiteit heeft een emotionele impact op je doelgroep. Daarom is visuele identiteit een essentieel hulpmiddel bij het bouwen van een sterke merkstrategie. Omgekeerd, als het bij deze stap misgaat, kan je visuele identiteit een obstakel worden voor verdere groei.
Een korte beschrijving van de visuele identiteit omvat alle beelden die uitdrukken wie je merk is en waarom je anders bent dan alle anderen. Een cruciale stap bij het ontwikkelen van een merkstrategie is het opstellen en/of herzien van je huisstijlgids. Een huisstijlgids geeft jou, en iedereen in je team, instructies voor het creëren van een consistente visuele identiteit.
Stap 6 - cruciale contactpunten met je doelgroep
De zesde stap bij het creëren van een sterke merkstrategie is het beoordelen van cruciale contactpunten met je doelgroep. Door deze contactpunten te beoordelen, zorg je ervoor dat je merkstrategie consistent is op de belangrijkste locaties waar mensen je merk ontdekken.
Het zijn contactpunten tussen je publiek en je merk: een nieuwsbrief, sociale media profielen, out of home communicatie, je website, etc.
Als je een sterke merkstrategie creëert, is het ontdekken van de meest cruciale contactpunten een stap in de goede richting, want zij zullen je omzet genereren. Als je begrijpt waar je marketing inspanningen de meeste impact hebben, kan je prioriteit geven aan eventuele aanpassingen die je resultaten aanzienlijk kunnen beïnvloeden.
Stap 7 - tone of voice
De voorlaatste stap bij het opbouwen van een sterke merkstrategie is het vinden van de juiste tone of voice van je merk. Simpel gezegd: een standaardmanier waarop je met je doelpubliek communiceert.
Als je deze twee ingrediënten meeneemt, ontstaat er een authentieke stijl. Bij sommige merken heeft de stem een meer gezaghebbende toon. Voor anderen voelt een meer speelse stem authentieker.
Stap 8 - merk audit
Een merk audit is een grondige check-up van hoe je merkstrategie presteert in vergelijking met de doelstellingen die je tijdens het creëren van de merkstrategie hebt geformuleerd. Je plant deze audits 1x per kwartaal in. Trek 1 à 2 uur uit om je visuele identiteit te beoordelen en stel jezelf deze open vragen:
Hoe goed vertaalt onze visuele identiteit onze kernwaarden?
Welke aanpassingen of verbeteringen kunnen we aanbrengen om onze merkstrategie te verbeteren?
Spreken de kritische contactpunten de ideale klant ook het meest effectief aan?
Welke kleine experimenten kunnen we doen met onze tone of voice om onze missie nauwkeuriger weer te geven?
Wil je samen met ons een sterke merkstrategie neerzetten?
King of Spades biedt multi-channel marketing & communicatiediensten aan kleine en middelgrote ondernemingen om jouw merk naar het volgend niveau te tillen. We maken graag kennis!
Comments