top of page
Foto van schrijverAnn Van den Sande

Hoe maak je een buyer persona?

Hoe maak je een buyer persona?

Een buyer persona is een semi-fictief profiel dat je boetseert op basis van het gedrag en de doelen van je ideale klant. Je kruipt met andere woorden in de huid van je favoriete klant en brengt zijn of haar behoeften en uitdagingen in kaart.


Waarom is een buyer persona essentieel?


Een goede buyer persona is cruciaal voor een succesvolle marketingstrategie:


  1. Een strategie met buyer persona’s levert meer rendement op.

  2. Persona’s bieden een helder beeld van je doelgroep, waardoor je strategische keuzes maakt zonder uitgebreide analyses. Door je persona’s regelmatig te updaten, hou je je inzichten actueel.

  3. Buyer persona's helpen je om je klanten beter te begrijpen. Dit maakt het ontwikkelen van relevante content en campagnes eenvoudiger en effectiever.

  4. Met een buyer persona weet je precies waar en hoe je marketingbudget het beste rendeert. Je begrijpt hoe klanten zoeken, welke informatie ze nodig hebben en hoe ze beslissingen nemen.


Hoe begin je aan een buyer persona?


Een buyer persona boetseren begint bij goed onderzoek:

  1. Verzamel data: analyseer statistieken van je communicatiekanalen, stuur enquêtes uit, voer interviews met klanten, etc.

  2. Raadpleeg je sales team: zij bezorgen je inzichten in klantgroepen en de sales journey.

  3. Boetseer meerdere persona’s: heb je verschillende doelgroepen, maak dan voor elke doelgroep een aparte persona.


Gebruik de antwoorden om je persona in vorm te krijgen:


Demografics

  • Hoe heet je persoon? Hoe oud is hij? Waar woont zij?

  • Wat is zijn geslacht, haar opleiding en diens beroep?


Psychographics

  • Wat zijn haar hobby’s?

  • Welke doelen heeft hij

  • Aan welke waarden hecht zij belang?

  • Welke media gebruikt hij? Hoe vindt hij informatie en welke bronnen zijn belangrijk?


Pains & gains

  • Wat wil je persona bereiken met jouw product of dienst?

  • Welke ervaringen of emoties spelen een rol?

  • Hoe kun je inspelen op zijn of haar levensdoelen?

  • Welke frustraties of obstakels ervaart je persona bij het behalen van zijn doelen?


Geef je buyer persona een gezicht


Een buyer persona wordt pas echt als je hem 'levend' maakt.

  • Verwerk de antwoorden op bovenstaande vragen in overzichtelijke blokken

  • Voeg een foto toe die je persona representeert

  • Gebruik quotes uit interviews

  • Teken de persona


Maak posters van je buyer persona's


Maak van je buyer persona's posters die je in je kantoor ophangt. Het zorgt ervoor dat je blijft focussen op wie je doelgroep is en hoe je die het beste bereikt.


Heb jij al buyer persona’s in je strategie opgenomen? Kunnen we jou een handje helpen hierbij?


King of Spades biedt multi-channel marketing & communicatiediensten aan kleine en middelgrote ondernemingen om jouw merk naar het volgend niveau te tillen. We maken graag kennis!




2 weergaven
bottom of page