5 trends om voor te blijven op je concurrent.
Make it or break it. De dagen waarin je simpelweg een foto met een tekstje kon posten en hoge engagement cijfers haalde, zijn voorbij. Steeds meer organisaties realiseren zich hoe belangrijk het is om verschillende soorten content en formats in te zetten. Sociale media zijn dan ook geëvolueerd tot een cruciaal speelveld waarin merken de kans krijgen om klantloyaliteit op te bouwen – of juist te verliezen.
Vandaag staan bedrijven meer dan ooit voor de uitdaging om zich aan te passen. Niet alleen de opkomst van nieuwe content formats, maar ook de groeiende vraag naar authenticiteit en gepersonaliseerde ervaringen dagen merken uit om te blijven vernieuwen. Volgens ons is dit dan ook het perfecte moment om enkele belangrijkste trends mee te geven die 2025 zullen vormgeven, nu het jaareinde in zicht komt. Ontdek de laatste ontwikkelingen én hoe jij ze best benut om je concurrent een stap voor te blijven!
1. Short-Form video: 30 seconden of korter
Video is niet voor niets het snelst groeiende format van dit moment. Korte, krachtige clips komen tegemoet aan de steeds korter wordende aandachtspanne die de mediaconsumptie vandaag typeert. De geheime formule als je het ons vraagt? Beknopte en impactvolle content creëren die een sterke connectie met je doelgroep opbouwt. In een wereld waar elke seconde telt, biedt short-form video een unieke kans om de aandacht van gebruikers te trekken en vast te houden.
Hoe kan jij als organisatie hierop inspelen?
Focus op het maken van aantrekkelijke, korte video's die binnen de 30 seconden een verhaal of boodschap overbrengen. Dankzij apps zoals CapCut kan je laagdrempelig en toegankelijk je eerste beelden gratis bewerken.
Deel zeker behind-the-scenes om de betrokkenheid met je doelgroep te verhogen. Ook klantgetuigenissen lenen zich uitstekend tot dit format, al mogen die filmpjes gerust wat langer duren (tot 1 minuut). Zorg er in de eerste plaats voor dat de content relevant en authentiek is.
Wie ons kent weet intussen: consistentie, consistentie, consistentie. We blijven het herhalen. Zorg voor een regelmatig postschema om te voorkomen dat je bereik keldert en top of mind blijft!
2. AI-gestuurde content creatie: meer efficiëntie, maar ook meer betrokkenheid?
Je kan er niet omheen: AI verandert de spelregels op vlak van contentcreatie. Toch geloven wij dat organisaties meer dan ooit moeten inzetten op persoonlijke, boeiende content — inhoud met toegevoegde waarde die je doelgroep écht betrokken houdt. Dit sluit echter niet uit dat AI-tools een waardevolle aanvulling kunnen zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld helpen bij het brainstormen over postideeën, het automatiseren van publicaties en het analyseren van sociale media data.
Hoe kan jij als organisatie hierop inspelen?
Laat AI repetitieve taken uitvoeren.
De tijd die vrijkomt kan je nuttig vervangen door strategisch of creatief denkwerk om de betrokkenheid van je klanten te verhogen.
3. Stem geoptimaliseerde content: spreek de taal van je publiek
Steeds meer consumenten gebruiken sociale media als zoekmachine, waarbij veel jongeren platformen als TikTok inzetten voor zoekvragen. Daarnaast vinden ook meer mensen hun weg naar spraakgestuurde zoekopdrachten om producten en diensten te ontdekken. Dit betekent dat je je content moet optimaliseren zodat je zichtbaar bent in die zoekresultaten.
Hoe kan jij als organisatie hierop inspelen?
Optimaliseer je (website) content voor spraakgestuurde zoekopdrachten.
Belangrijk daarbij is om te focussen op taal die “natuurlijk” aanvoelt, gecombineerd met conversatiegerichte zoekwoorden. Denk na over hoe iemand naar jouw diensten luidop zou vragen.
4. Mentaal en digitaal welzijn: geen ver-van-ons-bed show
Sociale media kunnen verslavend werken, en daar wordt niemand blij van. Door online te tonen dat je om de mentale gezondheid van je medewerkers geeft, kun je je organisatie niet alleen positioneren als een aantrekkelijke werkgever, maar ook bijdragen aan een positieve bedrijfscultuur. In een tijd waarin welzijn steeds meer op de agenda staat, kunnen bedrijven zich onderscheiden door deze waarden te omarmen en actief te integreren in hun strategie.
Hoe kan jij als organisatie hierop inspelen?
Neem welzijnsinitiatieven op in je sociale mediastrategie om een gezondere online omgeving te creëren die betrokkenheid verhoogt.
Onderschat de kracht van employer branding niet op Instagram en LinkedIn. Medewerkers willen zich in de eerste plaats gewaardeerd voelen!
Vul je “Commitments” aan op je LinkedIn bedrijfspagina met initiatieven als work-life balance en andere voordelen.
5. Gegevensbescherming: De klant bepaalt (meer)
Een groeiend bewustzijn laat klanten verlangen naar meer controle over hun persoonlijke gegevens. In het nieuwe jaar verwachten we dat deze trend enkel zal versterken. Ook op vlak van privacy beheer willen klanten duidelijk weten welke opties bestaan in een – niet onbelangrijk – taal die ze begrijpen.
Hoe kan jij als organisatie hierop inspelen?
Wees transparant over welke gegevens je verzamelt en hoe je ze gebruikt.
Geef gebruikers de mogelijkheid om zelf hun privacy-instellingen te beheren met duidelijke en gedetailleerde opties, zodat ze kunnen beslissen of ze gevolgd willen worden of hun gegevens willen delen.
Kortom, bij King of Spades geloven we dat organisaties die durven innoveren en authenticiteit vooropstellen, beloond zullen worden. Voor de social algoritmes draait alles om één essentieel punt: houd jij je community betrokken? Ondernemingen die hierin slagen, zullen hun ambities waarmaken.
Zin om je marketing klaar te stomen voor het nieuwe jaar?
King of Spades biedt multi-channel marketing & communicatiediensten aan kleine en middelgrote ondernemingen om jouw merk naar het volgend niveau te tillen. We maken graag kennis!
Kommentare